De câteva zile de la data publicării acestui articol (25.11.2020) circulă câteva știri false despre faptul că bicicletele electrice, scuterele electrice și trotinetele electrice se vor înmatricula prin Registrul Auto Român (RAR).

În cele ce urmează dorim să vă expunem bazele legale care dovedesc că aceste știri au fost incomplete și nu suficient de clare.

De unde a început totul?

Un proiect de lege a fost iniţiat de senatorul UDMR Cseke Attila care prevedea ca in ordonanța de urgență 78/2000 a RAR, unde sunt definite categoriile de vehicule sa fie indtroduse si categoria de “vehicule lente”.

Mass Media a interpretat ca vehicul lent este și trotineta și bicicleta electrică, însă în proiectul de lege nicăieri nu scrie așa ceva.

Un exemplu de știre care induce populația în eroare:

Trotinetele electrice vor fi înmatriculate şi înregistrate la Registrul Auto Român (RAR).
Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, vineri, legea care prevede introducerea vehiculelor rutiere lente în categoria celor care pot fi înmatriculate şi înregistrate la Registrul Auto Român (RAR).

Știrile PROTV, (LINK)

Ce conține acum OUG 78, 80, cele propuse pentru modificare:

OG nr. 78/2000 şi OG nr. 80/2000 reprezintă legislaţia naţională cadru de omologare a vehiculelor rutiere, precum şi de omologare sau certificare a produselor şi materialelor de exploatare pentru acestea.

Această legislaţie asigură transpunerea Directivei 2007/46/CE de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și a sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective, precum şi punerea în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 167/2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele agricole și forestiere şi a Regulamentului (UE) nr. 168/2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri.

Regulamentul UE 168 este cel care defineste categoriile de vehicule electrice care se găsesc inclusiv pe piața din România și am scris un sumar al său aici.

Practic, ordonanțele 78 și 80 trebuie actualizate la condițiile actuale, așa cum prevăd regulamentele europene de mai sus deoarece între aceste ordonanțe și regulamentele europene de mai sus există multe neconcordanțe.

Ce modificări propune proiectul de lege deja aprobat de președintele României:

  1. La articolul 1, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: „(3) Nu se supun omologării de către R.A.R. vehiculele rutiere noi care dețin omologare UE a întregului vehicul.” – adică acele vehicule care vin deja cu COC, care și până acum tot așa se înregistrau la primărie în baza COC și a cărții de identitate, exemple: Triciclete electrice 25 km/h, scutere harley (care nu sunt trotinete), scutere electrice limitate la 25 km/h.
  2. La articolul 1, după alineatul (5) se introduc patru alineate noi, alineatele (6) – (9), cu următorul cuprins: „(6) În vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau a înregistrării în România, R.A.R. eliberează cartea de identitate a vehiculului, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe.
    La fel ca și până acum, comerciantul este obligat să ofere carte de identitate cumpărătorului dacă vehiculul are COC, această prevedere nu este respectată în momentul de față de foarte mulți comercianți care vând produsul cu COC și nu emit CIV-ul de la RAR, iar cumpărătorul trebuie să se prezinte la RAR pentru a i se putea emite și a circula în legalitate.
  3. La articolul 11, punctele 1, 5 și 9 – 12 se modifică și vor avea următorul cuprins: „1. vehicul rutier – vehicule care sunt incluse în domeniul de aplicare prevăzut la articolul 2 din Regulamentul (UE) nr. 167/2013, articolul 2 din Regulamentul (UE) nr. 168/2013 şi articolul 2 din Regulamentul (UE) 2018/858 ori în domeniul de aplicare al Acordului de la Geneva, după caz;
    Aici trebuie să precizăm că trotinetele electrice, tricicletele electrice, scuterele electrice, biciclete electrice sunt definite în acest regulament european, iar trotinetele și bicicletele electrice chiar sunt definite ca vehicule care nu se supun omologării.
  4. Articolul 6 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 6. – (1) Este interzisă introducerea pe piaţă, punerea la dispoziţie pe piaţă, înmatricularea sau înregistrarea unui vehicul rutier căruia nu i s-a eliberat cartea de identitate a vehiculului de R.A.R, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe. (2) De la prevederile alin. (1) sunt exceptate vehiculele rutiere care nu se supun omologării potrivit Regulamentului (UE) nr. 167/2013, Regulamentului (UE) nr. 168/2013 sau Regulamentului (UE) 2018/858.”
    Adică, știm cum unii comercianți importă produse, la fel cum am spus și mai sus și nu oferă carte de identitate care este strict obligația lor. Se exclud cele din Regulamentul european de la emitere CIV, adică trotinetele electrice și bicicletele electrice asistate. PS: trotineta ca să nu se supuna elinberării de carte de identitate trebuie obligatoriu să nu dețină scaun.

Ce modificari a adus după ce a fost aprobată legea?

Întreaga lege poate fi consultată aici: http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/233493

La articolul 1, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (6) și (7), cu următorul cuprins:
(6) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) privind omologarea vehiculele rutiere lente care au fost deja înmatriculate într-un stat membru al Uniunii Europene.
(7) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) vehiculele rutiere noi achiziționate până la data de 30 aprilie 2020, aparținând categoriei T1, nivel de poluare I, echipate cu motoare a căror putere din construcție se situează între 37 și 75 kW. Aceste vehicule vor fi omologate, la cererea deținătorilor în vederea eliberării cărții de identitate, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

La articolul 1^1, după punctul 13 se introduce un nou punct, punctul 14, cu următorul cuprins:

vehicul rutier lent – vehicul rutier antrenat de un motor încorporat și care constructiv pe drum plan nu se poate deplasa cu o viteză mai mare de 25 km/h.

Deci, doar s-a introdus o noua denumire de vehicul, nu se specifică nicăieri că acest vehicul trebuie inmatriculat la RAR.

Mai mult, acest proiect de lege, de când a fost depus (2019) a primit mai multe avize negative printre care si cel al Consiliului Economic Social care susține ca are efect doar creșterea birocrației. Întreaga expunere este aici: http://www.cdep.ro/proiecte/2019/600/20/2/ces842.pdf

REZUMAT

  • Legea 260/2020 aduce doar o modificare banala a OUG 78, prin definirea de vehicul lent.
  • Nu prevede nicăieri ca aceste vehicule trebuie înmatriculate de către RAR.
  • Nu prevede nicaieri că aceste produse sunt biciclete electrice, trotinete electrice. Trotinetele, bicicletele, scuterele electrice sunt deja definite in Regulamentul European 168 încă din 2013.

Atenție: Produsele care vin insoțite de COC (Certificate of Complete Vehicle) se supun obținerii de CIV de către comerciant, iar beneficiarul trebuie să înregistreze acest vehicul la Primărie. Sunt vehicule care care au 25 km/h viteză maximă, dar care nu au pedale și se înregistrează la primărie, vă oferim și exemple:

  • Bicicletă electrică ZT-04 – 25 km/h (Se înregistrează la primărie chiar dacă are 25 km/h pentru că nu are pedale și nu este considerată asistată, noi oferim CIV pentru ea)
  • Tricicletă electrică ZT-15 K – 25 km/h (Se înregistrează la primărie chiar dacă are 25 km/h pentru că, conform REg. European 168, orice vehicul care are scaun și are o viteza mai mare de 6 km/h și nu are pedalare asistată se înregistrează)

SFAT: Aveți grijă la comercianții care vând tricicluri și vă spun că nu se înregistrează la primărie pentru că au viteza maximă de 25 km/h. Riscați să rămâneți cu acele tricicluri în curte deoarece nu au omologare (COC),CIV și nu pot fi conduse pe drumurile publice. Așa cum am scris și mai sus, orice vehicul cu 3 roți dacă are viteza mai mare de 6 km/h pentru a circula pe drumurile publice trebuie înregistrat, dacă nu are pedalare asistată.

banner bimax

Categorie: De Weekend, Informatii
Taguri: , , , ,
Data postarii: noiembrie 25, 2020

2 comentarii la articolul “Se înmatriculează la RAR trotinetele/scuterele electrice?

  1. Salut. De curând am făcut o bicicleta electrica. Motor spate 1500w 48v,viteza maxima aproximativ 45-50 km/h. Pot merge cu ea la rar pentru omologare? Sa fie gen trecuta ca moped și sa pot sa o înregistrez la primărie, asigurare, numere, etc pentru a putea merge în trafic ca și cu scuterul. Mulțumesc

Lasa un comentariu

Adresa de mail nu o publicam.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cauta pe blog
Vrei sa primesti noutati?

bimax.ro
banner bimax
Articole populare
Scutere electrice conduse fără permis (2019)
Cum se leagă în serie bateriile?
Informații privind circulația pe drumurile publice a Vehiculelor Electrice
Diferența dintre motorul cu perii și cel fără perii
Scheme controller-e pentru biciclete electrice
Cum se schimba controller-ul la o trotineta electrica?
Cum conectăm accelerația la o bicicletă electrică?
Se înmatriculează la RAR trotinetele/scuterele electrice?
Bicicleta electrică de 2000 lei cu autonomie de 80 km
Cum funcționează o bicicletă electrică?
Social Media