Când ne-am început noi activitatea la Bimax (acum vreo 10 ani), bateriile cu Litiu Ion erau un moft. Cele mai multe biciclete electrice din România erau dotate cu acumulatori VRLA, gel, cu acid pe înțelesul tuturor.
Defapt, aveam în prima noastră ofertă de produse și câteva modele cu Litiu Ion dar nimeni nu le cumpăra, sau vindeam 1 la 3-4 luni, toată lumea vroia modele cunoscute și cu Gel, deoarece erau mai ieftine și ca preț de achiziție și ca piesă de schimb când autonomia scădea mult.
Dar nu despre biciclete e vorba în articolul de astăzi, ci despre acumulatorii cu Gel care se folosesc încă în cantități industriale atât pe scutere electrice cât și pe tricicluri electrice. Biciclete cu acumulatori pe Gel nu cred că se mai produc, noi nu mai comercializăm de ceva timp.
De ce încă se folosesc acumulatori pe Gel?
Pentru că scuterele sau mai ales triciclurile electrice au curenți mari de descărcare, iar ca să pui un acumulator serios Litiu, costă destul de bine (trebuie celule cu un curent mare de descărcare, BMS de calitate, etc). Al doilea motiv ar fi pentru că producătorii încă le produc și le îmbunătățesc constant calitatea, însă pentru a putea avea o durată lungă de viață, trebuie îngrijiți foarte bine ceea ce vom vedea și mai jos, când totul pleacă de la încărcare.
Cum se încarcă corect acumulatorul 6-DZF-12?
6-DZF-12 este un acumulator foarte utilizat pentru scutere electrice în general, în pachete de câte 2, 3 sau 4 înseriate.
Uneori am mai întâlnit și 5 înseriate dar mai rar.
Dacă vrei să vezi cum se înseriază acumulatorii, citește acest articol.
Mai jos vă rugăm să vedeți graficul de încărcare a acestui acumulator dacă este într-o serie de 4 bucăți:
Durata de viață a unui acumulator cu Gel în funcție de numărul de cicluri
Ce este DOD la acumulatori și cum poate influența durata de viață?
Mai sus am văzut că în condiții ideale, un acumulator are după 400 de cicluri 70-80% din capacitate. Dar ce se întâmplă cu un acumulator cu Gel dacă îl descărcăm mai mult sau mai puțin?
DOD, în termeni uzuali, înseamnă durata de viață a acumulatorului în funcție de gradul de descărcare al acestuia la un ciclu, adică:
- Dacă am pe un scuter electric 4 acumulatori 6-DZF-12 legați în serie și eu îi încarc doar când aceștia sunt descarcații 100% (total), atunci din graficul DOD de mai sus, reiese că acumulatorii mei după 400 de cicluri încărcare-descărcare vor fi deteriorați complet și vor trebui înlocuiți.
- Dacă aceiași acumulatori îi descarc doar la 50% din capacitate. atunci din graficul DOD rezultă că mă vor ținea aproximativ 1200 de cicluri.
- Concluzie: Analizați bine cât de tare descărcați acumulatorii și nu mai ascultați de „sfaturile” unor vânzători care vând de toate…
Cât de mult influențează temperatura?
Din graficul de mai sus putem observa că în jurul a 0 grade, acumulatorul are in jurul a 90% din capacitate, însă din experianța noastră de aproape 10 ani la momentul scrierii acestui articol, linia albastră de pe grafic ar trebui să fie mult mai jos. La -10 grade celsius, avem aproximativ 70% capacitate, iar la -20 undeva la 60%. În realitate la acumulatorii pe care i-am testat noi, la -20 grade autonomia era undeva de 50% din maxim, întradevăr producătorii lucrează constant la îmbunătățiri.
De ce pe unii clienții îi țin 6 luni acumulatorii și pe alții 4-5 ani?
Avem un feedback destul de mare de la clienți și am tras concluzia că unii acumulatori (din același lot) țin sub 1 an, alții 1-2 ani, alții 4-5 ani. De ce?
- Pentru că unii oameni nu vor să înțeleagă importanța DOD-ului de mai sus și descarcă de fiecare dată acumulatorii până la epuizare ceea ce este total eronat. Noi recomadăm clienților să încarce acumulatorii dupa 10-15km, nu după ce sunt descărcați de tot.
- Acumulatorii trebuie încărcați doar cu încărcător destinat pentru acumulatori cu GEL și trebuie testat din când în când dacă comută dupa Faza 1 de încărcare pe Faza 2.
- Acumulatorii trebuie protejați iarna de temperaturi joase și nu recomandăm să fie încărcați sub 0 grade deloc.
Vezi parametrii de funcționare recomandați de CHILWEE pentru 6-DZF-12
Vezi parametrii de funcționare recomandați de CHILWEE pentru 6-DZF-20
Vezi parametrii de funcționare recomandați de CHILWEE pentru 6-EVF-45
Vezi mai jos o lista cu acumulatorii cu Gel pe care noi îi comercializăm în continuare:
Sunt la al treilea rând de acumulatori cu plumb,pentru triciclu de 48v,cu 20A.Am cumpărat vehicolul în iunie, 2015. Întotdeauna încarc acumulatorii când ajung acasă. Le place să fie încărcați maxim,Întotdeauna. Ultimul rând de acumulatori m-a ținut cam trei ani și patru luni, dar la trei ani încă mergeam cca douăzeci (20) de kilometri cu ei.
Felicitari!
Bună ziua!dețin o tricicleta voltarom vm4 cu acumulatori vrla gel în nr de 6 de12v22ah ,întrebare principiul de încărcare este același ca la 6dzf 12 adică a nu se descarca de tot ? reîncarcati după 10-15km?Mulțumesc frumos!
Noi așa recomandăm la toată lumea. Cu cât îi descărcați mai adânc, cu atât o să vă lase mai repede bateriile. Când schimbați acumulatorii turcești vă recomandăm să îi încercați pe ai noștri de la Chilwee sau unul pe litiu-Ion.
Am procedat așa cum mi-ați recomandat dvs.si am observat ca scade mai repede capacitatea bateriei decât atunci când era descărcată în proporție de 80 la sută!
Bună dimineața!îmi puteți spune vă rog la ce temperatura cum este acum iarna, se pot încărca în condiții optime acumulatorii vrla cu gel ?
Am și eu o întrebare, ce ulei este indicat pentru transmisie la o tricicleta volta ? Mulțumesc !
Va mulțumim
se poate creste autonoma unui scuter ZT 36 Luna,prin adaugare de baterie?
Bună ziua! Am și eu o întrebare. Am un ups kemon de120w și 12 v .poate încărca un acumulator de 12 v. Cu 270 ah cu gel. Menționez faptul ca ups are putere maximă de încărcare de 10ah.
Buna ziua,
Am un triciclu ce utilizeaza 4 acumulatori cu gel (12v/12ah).Se pot schimba cu un acumulator cu lithiu 48v/20ah? Diverse persoane mi-au spus ca nu suporta controlerul si nici instalatia electrica (cablurile) un acumulator cu lithiu. Este adevarat? Nu stiu ce sa cred. multumesc anticipat pentru raspuns. Ar fi foarte util un raspuns pe E-mail.
se poate, nu are nicio problema.
„Acumulatorii trebuie încărcați doar cu încărcător destinat pentru acumulatori cu GEL și trebuie testat din când în când dacă comută dupa Faza 1 de încărcare pe Faza 2.”
Cum se verifica comutarea de la faza 1 la faza 2? Acumulatorii mei sunt umflati. Astăzi vine un prieten sa verifice capacitatea fiecăruia. Mi-e teama ca va trebui sa ii înlocuiesc… As vrea sa stiu daca încărcătorul e vinovat.
Multumesc!
prin masurare tensiune si urmaresti ce se intampla in fluxul de incarcare
nu cumva ii descarcati pana la maxim tot timpul?